środa, 7 maja 2014

186. TANIEC Z PRZESZŁOŚCIĄ


WYDAWNICTWO: ŚWIAT KSIĄŻKI
DATA WYDANIA: 11-09-2013
LICZBA STRON: 272
ISBN: 978-83-7943-267-7


 
Gdy zaczęłam czytać tę książkę pomyślałam sobie – to chyba nie dla mnie. Każdy wątek inny, wydawałoby się, że w ogóle ze sobą niepołączony. Dziwna ta książka jakaś. Ale z każdą kolejną stroną książka zaczęła mnie wciągać do tego stopnia, że zarwałam przez nią dwie noce, a rano nie mogłam się zwlec z łóżka. „Taniec z przeszłością” to historia wielopokoleniowa sięgająca aż do zamierzchłych przodków. Poznajemy tu Anielę babcię – zimną, apodyktyczną, niezbyt przyjaźnie nastawioną do życia kobietę, Renatę – jej córkę. Zahukaną, zamkniętą w sobie, posłuszną córkę, która boi się sama odetchnąć. Dopiero po śmierci matki Renata chwyta wiatr w żagle i robi wreszcie coś tylko dla siebie. Magda –córka Renaty trzyma się na dystans, ma żal do rodziców, że się rozwiedli, wreszcie Aniela – córka Magdy, wnuczka i prawnuczka, dzięki której książka jest tak fascynująca.
Po śmierci matki Renata czuje się zagubiona, nie wie, co ma ze sobą zrobić. Przecież jej życie polegało na ciągłym opiekowaniu się matką, spełnianiu jej zachcianek. W zamian nie dostawała nic, żadnego dobrego słowa tylko wieczne pretensje i niezadowolenie. Ma żal do niej, że nie zaznała takiej prawdziwej miłości matczynej. Po jej śmierci zaczyna brać sprawy w swoje ręce. Zaczyna sprzątać piwnicę i mieszkanie by odciąć się od przeszłości. Podczas porządków znajduje swoje stare baletki i dwa rozpadające się zeszyty – pamiętniki. Od tej chwili już nic nie będzie takie samo. Balet to niespełnione marzenie, które zabrała jej matka. Teraz chce je zrealizować, ale brakuje jej pieniędzy. Postanawia poszukać pracy. Trafia do „idealnej” rodziny Diany i Tadeusza Dulewiczów gdzie jest nianią. Pracodawcy chcą być idealną rodziną jednak im to nie wychodzi. Powodem jest ich przeszłość rodzinna, którą starają się ukryć. Diana pracuje w domu, stara się być perfekcyjna w każdej dziedzinie swojego życia. Doskonale urządzony dom, nieskazitelne dzieci, uwielbia obracać się w towarzystwie wyższych sfer. Mimo, że się bardzo stara jest bardzo zimną i oschłą osobą, której Renata wręcz się boi. Tadeusz zachowuje się jakby Go nie było. Coraz częściej ma problemy z alkoholem, znika na całe noce. Brakuje mu domowego ciepła, czułości, tego wszystkiego, czego brakowało mu w dzieciństwie.
Aniela od śmierci prababki ma koszmarne sny. Dotyczą one jej rodziny i są tak realistyczne, że przerażają dziewczynę. Szuka ona pomocy u psychologów. Znajduję niekonwencjonalną metodę leczenia tzw. Ustawienia. A wszystko za sprawą jednej książki. Szuka też pomocy u swojej babki. Czyta znalezione przez nią pamiętniki. I o dziwo tam znajduje rozwiązanie swoich problemów.
Nawet nie wiecie ile dobrego a ile złego może wyrządzić jedna książka. Na waszym miejscu byłbym ciekawa jak potoczą się losy bohaterów. Jaką rolę odegra w tym wszystkim sąsiad Renaty? Jak „ustawienia” wpłyną na dalsze życie Renaty. Przeczytajcie koniecznie.
Ostatnio brakowało mi dobrze napisanej książki, która pochłonie mnie do reszty. „Taniec z przeszłością” jest taką właśnie książką. Idealnie zbudowana fabuła, świetnie skonstruowane charaktery bohaterów to wszystko sprawia, że książkę czyta się jednym tchem. Książka działa na uczucia czytelnika bardzo mocno. Czasem irytuje, zmusza do refleksji, zastanawia, wzbudza wiele emocji. Doskonale wpasowuje się tutaj wątek kryminalny, który nadaje powieści pikanterii. Bardzo podobał mi się wątek wspomnień z Syberii. To jest to, co skradło w tej książce moje serce najbardziej. „Taniec z przeszłością” to książka o miłości, przyjaźni, o życiu razem a jednak osobno. O żalu, przebaczaniu, o zadrach, które tkwią głęboko w sercu. Fabułę otacza aura tajemniczości, mroczności, nutka strachu. Wspomnienia nadają jej uroku, lekkości, choć nie są łatwe. Autorka próbuje uświadomić nam jak ważna jest przeszłość naszej rodziny dla jej przyszłości. Powinniśmy ją znać żeby nie było żadnych niedomówień, tajemnic.
Żałuję, że taka książka czekała na mnie tak długo na półce. Oczarowała mnie i sprawiła, że po przeczytaniu jej poczułam się dobrze. Oby więcej takich książek.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję WYDAWNICTWU ŚWIAT KSIĄŻKI.


3 komentarze:

  1. Lubię takie książki, z mroczna przeszłością w tle. Skuszę się na nią na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogromnie podobała mi się ta książka. Szczególnie te zależności pomiędzy przeszłością a przyszłością.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale narobiłaś mi na nią apetytu, koniecznie muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń