wtorek, 17 lipca 2012

40. NIEBIESKI PTAK



WYDAWNICTWO: RADWAN
DATA WYDANIA: 2012
LICZBA STRON: 226
ISBN: 978-83-7745-285-1


NOTA WYDAWCY:
 „Podjęcie nauki w tej szkole miało być dla Pawła pretekstem do ucieczki z wiejskiej prowincji do miasta, by realizować swoje marzenia. Wszystko dobrze się układa, lecz wkrótce zawodzą go koledzy, dowiaduje się także o problemach nauczycielki, którą darzy platoniczną miłością. Gdy przychodzi rozczarowanie postanawia uciec od tego wymarzonego, wielkiego świata. Jednak udaje mu się zrealizować swoje marzenia, lecz czy daje mu to pełnię oczekiwanej satysfakcji?”

Historia Pawła – licealisty pochodzącego ze wsi. Paweł mieszka w internacie. Jest zbuntowanym nastolatkiem, odludkiem, w konflikcie z całym światem. A najbardziej z wychowawczynią w internacie. Zakochuje się w swojej nauczycielce, której też nie układa się w życiu i też zaczyna coś do niego czuć. Uczucie tych dwojga rodzi wiele problemów. Efektem tego jest odejście ze szkoły tuż przed maturą Pawła i nauczycielki. Choć nauczycielka odchodzi z całkiem innego powodu.
Chłopak przenosi się do innego miasta. Zaczyna grać w zespołach rokowych, wyjeżdża na koncerty, prowadzi koczowniczy tryb życia.
Pewnego dnia na dworcu spotyka dziewczynę i to wydarzenie odmienia jego życie na zawsze.
Trochę rozczarowała mnie ta książka. Chociaż sama nie wiem czego spodziewałam się po niej. Napisana jest strasznie potocznym językiem, momentami niesmacznym i denerwującym. Zwróciłam uwagę na często powtarzające się te same zdania, co doprowadza trochę do nerwów.
Banalna historia chłopca, który szuka swojego miejsca na ziemi. Nie potrafię ocenić czy książka mi się podobała czy nie. Były momenty, gdy mnie wciągała, ale były też i takie, gdy chciałam rzucić nią w kąt. Denerwowało mnie zachowanie głównego bohatera i jego zachowanie. W ogóle jak dla mnie zbyt mało rozbudowana fabuła, mała ilość bohaterów. Nie przemawia to do mnie.
Mimo to polecam „Niebieskiego ptaka” dla młodzieży. Może książka ta będzie dla nich pewnego rodzaju przestrogą?
 Za możliwość przeczytania książki "Niebieski ptak" bardzo dziękuję autorowi.

3 komentarze:

  1. Myślałam, że ta książka to coś ciekawego. Jak widzę, myliłam się. Dziękuję za ostrzeżenie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam tej książki, jednak pomimo twoich ostrzeżeń może się skuszę. :) Brzmi dosyć ciekawie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jako autor, chciałem podziękować "Jasmin" za wspaniałą recenzję, bo wymieniła w niej wszystkie atuty tej książki. Najbardziej obawiałem się, aby nie była drętwa - chyba nie jest, skoro towarzyszyły jej czytaniu tak zmienne emocje; potoczny język, czyli zrozumiały dla szerokiej rzeszy odbiorców; banalna fabuła, bo i życie czasem takie pisze, aby nie rzec, przeważnie. Spodziewanie się po książce "czegoś" i szukanie tego podczas czytania, bywa największą przeszkodą, aby odnaleźć to, co w niej jest faktycznie. Majgull Axelsson w jednej ze swoich powieści napisała: "Tak to bywa. Nigdy nie jest dokładnie tak, jak człowiek sobie wyobraża, że będzie." - no właśnie. Miłej lektury i zapraszam na facebook'ową stronę książki, oraz do grupy na nk. Dziękuję. Ryszard Uchto.

    OdpowiedzUsuń