środa, 16 października 2013

146. Byłam najlepszą przyjaciółką Jane Austen. Sekretny pamiętnik 147. Jane Austen ukradła mi chłopaka. Sekretny pamiętnik.


 
WYDAWNICTWO: Drzewko Szczęścia
DATA WYDANIA: 2012
LICZBA STRON: 384
ISBN: 9788393364220
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
WYDAWNICTWO: Drzewko Szczęścia
DATA WYDANIA: 2012
LICZBA STRON: 384
ISBN: 978-83-93364-24-4
 
 
 
 
Te dwie książki to bardzo sympatyczna opowieść o życiu dwóch młodych panienek, w których życiu liczą się konwenanse i ważne jest to, co o Tobie myślą i mówią inni. To życie dla pozorów, które wcale nie jest łatwe.
Dziewczynki mieszkają w szkole z internatem, gdzie panują bardzo surowe zasady. Książka „Byłam najlepszą przyjaciółką Jane Austen. Sekretny pamiętnik” zaczyna się w momencie, gdy Jane jest poważnie chora a nauczycielka nie pozwala zawiadomić rodziców. Jej kuzynka Jenny próbuje znaleźć sposób na poinformowanie ciotki o chorobie. Pisze list i wymyka się w nocy z domu by go wysłać. Naraża się tym samym na utratę reputacji i dobrego imienia. Mimo to podejmuje ryzyko. Po drodze napotyka wiele niebezpieczeństw. Spotyka też młodego człowieka, który jej pomaga. Nazajutrz przyjeżdża matka Jane i zabiera obie dziewczynki do domu. Od tej pory uczą się obie u wuja.  Pomagają też ciotce w pracach domowych. Przeżywają pierwsze miłości i pierwsze rozczarowania. Cieszą się z nowych sukien, z balów i wypraw do kurortów. W jednej z książek spotykamy też lekko zarysowany wątek kryminalny.
Pewnego dnia na balu Jenny spotyka młodzieńca, którego spotkała feralnej nocy? Jak to wpłynie na jej dalsze losy?
Dzięki temu, że książki napisane są w formie pamiętnika czyta się je bardzo szybko mimo swojej objętości. Okraszone są rysunkami Jenny oraz zapiskami fragmentów książek Jane.
Dzięki tym powieściom możemy na chwilę przenieść się w świat krynolin, muślinów i atłasów. Służących, wyższych sfer i przyzwoitek. W świat gdzie ludzie nie przejmują się tak przyziemnymi sprawami jak ugotowanie obiadu czy sprzątanie. W świat gdzie niezamężna kobieta nie może sama wyjść z domu żeby nie wywołać skandalu, gdzie rządzą konwenanse i gdzie pewnych zachowań nie wypada.
Bardzo mi się podobały te książki, chociaż jak dla mnie trochę za dużo w nich opisów. Ja wszystkie te historie zmieściłabym w jednym tomie. Ale to moje subiektywne odczucia. Nie sugerujcie się nimi. Po prostu przeczytajcie. 

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa DRZEWKO SZCZĘŚCIA


1 komentarz:

  1. O tych książkach już gdzieś słyszałam i chętnie bym po nie sięgnęła. Lubię przenosić się w stare czasy, gdzie najważniejsza była etykieta :)

    OdpowiedzUsuń